Appearance: het QOL model van Felce & Perry

Met behulp van het model van Felce & Perry beschrijf ik mijn geschreven appearance coolhunts. Dit model beschrijft the quality of life onder vijf verschillende onderwerpen. De onderwerpen zijn: materiële wellbeing, sociale wellbeing, ontwikkeling en activiteiten, emotionele wellbeing en fysieke wellbeing. Deze onderwerpen bevatten factoren die de onderwerpen beïnvloeden. Per sector beschrijf ik mijn coolhunts gerelateerd aan het model van Felce & Perry.

Being your OWN body

Emotionele wellbeing
De post van Pakola Papi laat zien dat zij tevreden is met haar lichaam. Deze tevredenheid laat ze overduidelijk zien op haar social media. Haar lichaam heeft dus een positief effect op haar quality of life.
Sociale wellbeing
Door ‘shockerende’ foto van Pakola krijgt ze van velen steun en betrokkenheid. Door de foto kan iedereen op de wereld zien dat het schoonheidsideaal niet voor iedereen natuurlijk is. Door deze sociale betrokkenheid, online en offline, kan ze relaties opbouwen en wordt de kwaliteit van leven voor haar verbetert.
The shocking experiment
Emotionele wellbeing

Door het sociale experiment worden de deelnemers zich bewust van het vooroordelen van mensen. Wanneer deze mensen alleen worden beoordeeld op interesses, hobby’s en meningen krijgen de deelnemers respect voor elkaar door elk hun speciale identiteit.

Sociale wellbeing

Het experiment zorgt ervoor dat de mensen geïnteresseerd en betrokken raken. Hierdoor kunnen verschillende relaties worden opgebouwd en zorgt door voor een positief effect op de quality of life.

Ontwikkeling en activiteiten

Door de verschillende gesprekken, die worden gehouden tijdens het experiment, kunnen de deelnemers zich gaan interesseren in andermans werk of hobby. Een deelnemer kan hierdoor zich gaan verbreden in deze onderwerpen. Door deze verhoging van activiteiten wordt de kwaliteit van leven verbetert.

 

Say yes to the dress

Emotionale wellbeing

Doordat een bekende jonge rapper deel uit maakt van de campagne kunnen jongeren voldoening en vertrouwen halen om te zijn en te dragen wie ze willen zijn. Hierdoor wordt de stemming verbetert van degene.

Materiële wellbeing

De reclame campagne kan voor jongeren erg aanspreken en inspireren. Door dit signaal kunnen jongeren de neiging krijgen om dit ook te volgen of er eindelijk voor uit te komen. Zo wordt er meer kleding gekocht en wordt de quality of life op het gebied van bezit verhoogt.

Sociale wellbeing

Voor jongeren als ouderen kan deze campagne ervoor zorgen dat zij worden begrepen en steun krijgen. Hierdoor kunnen relaties worden opgebouwd of verbetert tussen personen. Zo zal de kwaliteit van leven worden bevordert.

 

Priceless fashion

Emotionele wellbeing

De quality of life wordt doordat je kleding op een duurzame manier gebruikt verbetert. Zo kan je voldoening halen uit de keuze. Ook krijg je door het duurzame kleding ruilen een tevreden gevoel, omdat je een ‘goede daad’ heb verricht voor de wereld.

Materiële wellbeing

Ook al zijn de kledingstukken voor één week te leen, geeft dit wel positief voor de kwaliteit van leven. Voor één week heb je een extra kledingstuk in je bezit.

Sociale wellbeing

Doordat ShareWear via Instagram haar kledingstukken toont, kunnen mensen in contact komen met elkaar en hierdoor een relatie kunnen opbouwen door dezelfde interesses. Op deze manier kan een sociale betrokkenheid ontstaan die positief is op de quality of life.

 

All Is Fair in Love and Wear

Fysieke wellbeing

Door het comfortable voor transgenders kan de fysieke toestand verbetert worden, omdat zij zich niet voor hun lichaam schamen en hierdoor meer kunnen doen.

Emotionele wellbeing

Voor transgenders is deze collection erg belangrijk. Hierdoor kunnen zij hun lichaam laten zien hoe zij dat graag zouden willen. De kwaliteit van leven wordt op deze manier verbetert, omdat de transgenders vertrouwen en een voldaan gevoel krijgen.

Materiële wellbeing

De collectie zorgt ervoor dat de mensen meer bezit krijgen door het kopen van deze items. Zo wordt de materiële wellbeing vergroot.

Sociale wellbeing

Transgenders kunnen door deze collectie begrepen worden en hierdoor sociale betrokkenheid voelen van elkaar. Ook kunnen relaties worden opgebouwd of worden versterkt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s