Food: het QOL model van Felce & Perry

Met behulp van het model van Felce & Perry beschrijf ik mijn geschreven appearance coolhunts. Dit model beschrijft the quality of life onder vijf verschillende onderwerpen. De onderwerpen zijn: materiële wellbeing, sociale wellbeing, ontwikkeling en activiteiten, emotionele wellbeing en fysieke wellbeing. Deze onderwerpen bevatten factoren die de onderwerpen beïnvloeden. Per sector beschrijf ik mijn coolhunts gerelateerd aan het model van Felce & Perry.

A new receipt

Fysieke wellbeing

Doordat de consument bewust wordt van de gezondheid zijn aankoop, kan hij zijn aankopen veranderen waardoor zijn gezondheid wordt verbeterd. Het is natuurlijk aan de consument zelf om met de informatie die op de kassabon staat wat mee te doen. Wanneer de aankoop wel wordt veranderd op een positieve manier, wordt ook de kwaliteit van leven op het gebied van fysieke wellbeing verbeterd.

Emotionele wellbeing

Wanneer de consument in aanraking komt met de informatie over zijn aankoop, kan de stemming van degene omslaan. Dat is positief wanneer de bon aangeeft dat de aankoop erg gezond is en negatief wanneer de bon aangeeft dat de aankoop niet erg gezond is.

Ontwikkeling en activiteiten

De bon krijgt de consument wanneer er boodschappen zijn gedaan. Boodschappen doen hoort bij de ene bij vrije tijd, de andere zegt juist dat deze activiteit niet bij vrije tijd hoort.

 

The next cocktail

Emotionele wellbeing

Wanneer jouw bericht wordt gebruikt om de cocktail te maken, word je stemming opgewekt en voel je je speciaal. Je emotionele wellbeing wordt dus op een positieve manier vergroot.

Sociale wellbeing

Doordat er ook een receipt wordt uitgeprint van alle berichten die zijn gebruikt, kun je met deze anderen een relatie opbouwen doordat jullie dezelfde ervaring hebben meegemaakt. Door de sociale betrokkenheid zal sociale wellbeing worden verbeterd.

 

Is it safe?

Emotionele wellbeing

Mensen over de hele wereld kunnen bellen naar een van de telefooncellen in Brussel. Door de grote afstand en het gesprek met een vreemd persoon, kan de stemming van beide personen negatief als positief zijn. Het hangt van het gesprek af hoe de personen het telefoongesprek ervaren.

Sociale wellbeing

Door de speciale gesprekken die ontstaan, kunnen er banden ontstaan die niemand had verwacht. Er is een sociale betrokkenheid, omdat de bellers graag willen weten hoe het in Brussel is. Ervaringen worden uitgewisseld en hierdoor kan de sociale wellbeing verbeterd worden.

 

We love meat

Emotionele wellbeing

Het achtergrond verhaal van de gehaktbal kan ervoor zorgen dat de eter zich tevreden voelt, omdat hij/zij heeft gekozen voor vlees dat geen dieren heeft aangetast. De eter kan dan een voldaan gevoel hebben.

Sociale wellbeing

Meestal eet je gezamenlijk. Eten verbindt mensen, dus deze gehaktbal ook. De kwaliteit van leven op sociale wellbeing wordt vergroot.

Materiële wellbeing

De gehaktbal zorgt ervoor dat je bezit vergroot wordt. Ook al wordt het opgegeten, het is voor een tijdje bezit. Op het gebied van materiële wellbeing wordt dus de kwaliteit van leven verbeterd.

 

WeFood

Emotionele wellbeing

De consument kan zich tevreden voelen wanneer degene producten koopt, die eigenlijk zouden worden weggegooid door bepaalde redenen. De consument kan zich hierdoor een tevreden mens voelen, er is namelijk wat goed gedaan voor de wereld.

Ontwikkeling en activiteiten

Ook hier geldt: boodschappen doen hoort bij de ene bij vrije tijd, de andere zegt juist dat deze activiteit niet bij vrije tijd hoort. Het ligt er dus aan hoe boodschappen wordt ervaren op de kwaliteit van leven te bepalen.

Sociale wellbeing

De meeste mensen die naar WeFood gaan, zijn tegen de food waste. Hierdoor kunnen banden en een sociale betrokkenheid ontstaan. Op dit gebied wordt de kwaliteit van leven verbeterd.

Materiële wellbeing

Door boodschappen te doen wordt je bezit vergroot. De materiële wellbeing wordt dus vergroot voor de kwaliteit van leven.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s