Leisure: het QOL model van Felce & Perry

Met behulp van het model van Felce & Perry beschrijf ik mijn geschreven leisure coolhunts. Dit model beschrijft the quality of life onder vijf verschillende onderwerpen. De onderwerpen zijn: materiële wellbeing, sociale wellbeing, ontwikkeling en activiteiten, emotionele wellbeing en fysieke wellbeing. Deze onderwerpen bevatten factoren die de onderwerpen beïnvloeden. Per sector beschrijf ik mijn coolhunts gerelateerd aan het model van Felce & Perry.

The new world of movies

Emotionele wellbeing

De virtuele reality bril voegt toe aan the quality of life, op het gebied van de emotionele wellbeing. De bezoeker van deze bioscoop beleeft een film op een verschillende manier door de bril. Degene kan voldoening uit zijn ervaring halen, omdat het bijvoorbeeld mooi of speciaal was. De bezoeker kan dan tevreden zijn.

Sociale wellbeing

Nadat bezoekers deze ervaringen hebben meegemaakt kunnen ze met anderen hun meningen delen. Je bent dan social betrokken zijn met je vrienden of familie, maar je kunt natuurlijk ook nieuwe mensen leren kennen.

 

The hostel for generation Y

Sociale wellbeing

CityHub sluit aan bij de sociale wellbeing. Gasten hebben verschillende mogelijkheden waardoor zij met andere gasten kunnen communiceren, bijvoorbeeld door de app. Ook zijn er veel ruimtes waar ervaringen worden uitgewisseld en mensen bij elkaar worden gebracht. Hierdoor wordt de sociale betrokkenheid gestimuleerd.

Emotionele wellbeing

Uiteindelijk kan dit dan de emotionele wellbeing bevorderen, want mensen kunnen hier een goede stemming van krijgen en tevreden de hostel bezoeken.

Fysieke wellbeing

Verder sluit de fysieke wellbeing ook aan bij deze coolhunt. De gasten gaan Amsterdam in, meestal te voet, om daar de stad te bekijken. Hierdoor wordt je mobiliteit bevordert.

 

A restaurant without staff

Fysieke wellbeing

Deze coolhunt sluit aan bij fysieke wellbeing. Bezoekers moeten hun eten zelf bereiden, serveren en opruimen. Hierdoor wordt de mobiliteit van deze bezoekers bevordert.

Sociale wellbeing

Een avond in Foodsy maak je samen met vrienden of familie mee. De gasten moeten alles in het restaurant zelf regelen. Daar is dus samenwerking en communicatie voor nodig. Door deze activiteiten wordt de sociale betrokkenheid bevordert.

Emotionele wellbeing

Doordat de gasten die het restaurant bezoeken een nieuwe beleving gaan meemaken kan hun stemming op een positieve als negatieve manier worden beïnvloedt. Als de avond goed is verlopen kan je voldoening uit de avond hebben gehaald en heeft dit een positieve invloed op het individu.

 

A single room with a single book

Emotionele wellbeing

Deze coolhunt past bij emotionele wellbeing. Omdat de bezoeker die naar deze winkel komt een speciale ervaring meemaakt. Integenstelling tot een bibliotheek, die veel boeken heeft en bezoekers heeft Morioka Shoten slechts een ruimte met een boek waar niet veel bezoekers komen. Hierdoor krijgen bezoekers een speciale beleving en bevordert het de emotionele wellbeing.

 

Smartest Beer Brewing Machine

Sociale wellbeing

De MiniBrew sluit aan bij de sociale wellbeing. Mensen die dit apparaat gebruiken maken bier om samen met anderen dit te drinken en hun ervaringen te delen over de machine. Doordat zij allen interesse hebben in bier ontstaat er een sociale betrokkenheid tussen hen.

Emotionele wellbeing

Ook kan de gebruiker uit dit alles-in-één brouw systeem voldoening halen. Het gehele proces van brouwen van bier wordt van begin tot eind gevolgd en gestuurd door de gebruiker. Als het eindproduct volgens zijn smaken goed is, is hij/zij tevreden.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s